Субота, 24.02.2018, 13:39
Вітаю Вас Гість | RSS

Методична робота Луцького центру ПТО

Меню сайту
Опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 162
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Методичні напрацювання

Головна » Статті » Мої статті

Завацька О. Є. Шляхи впровадження соціального партнерства з роботодавцями у підготовці кваліфікованих робітників


Ринкова економіка, в умовах якої ми живемо, чітко визначає орієнтири професійно – технічної освіти. Доводить, що головна мета всіх суб’єктів освітнього процесу полягає у необхідності врахування сучасних соціально – економічних реалій ринку праці та трансформування їх у конкретні освітні програми професійної підготовки робітничих кадрів.

 Беззаперечним є і те, що з розвитком малого і середнього бізнесу, в умовах створення нових типів підприємств, застосуванні нових матеріалів і технологій в сучасному виробництві, зростанні конкуренції на ринку праці та вимог до рівня кваліфікації робітників необхідна тісна взаємодія навчального закладу з роботодавцями, службою зайнятості, органами місцевого самоврядування та іншими суб’єктами праці.

 Треба чітко усвідомити, що найважливішим чинником підвищення якості професійного навчання, адаптації молодих робітників до нових економічних умов, закріплення їх на робочих місцях в нинішніх умовах ринку праці є соціальне партнерство. (додаток 1)

 Висока якість роботи – це мета, до якої прагне кожний навчальний заклад. І особливо гостро  це питання стоїть в професійній школі, адже від якості підготовки робітничих кадрів залежить розвиток такої важливої ланки – виробничого потенціалу країни.

 Більш як  40 років  Луцький центр професійно-технічної освіти готує кадри  для сфери побутового обслуговування населення.

 Неодноразово, за багаторічне існування, змінювались назва  і  статус закладу, але неодмінною лишалась вимога щодо забезпечення підприємств легкої промисловості, сфери послуг регіону у висококваліфікованих, конкурентоспроможних робітниках.

 Загалом, Луцький центр ПТО здійснює на договірних засадах підготовку робітничих кадрів більш як для 250 підприємств області. Зокрема, тільки  у  м. Луцьку надходять заявки від  125 перукарень та салонів краси, 3 косметичних кабінетів, 3 майстерень з виготовлення трикотажних виробів, 19 ательє з індивідуального пошиття  одягу,  29 центрів з надання фото послуг, 42 майстерень з ремонту взуття та багато інших.

 Слід зазначити, що відтворення продуктивних сил України – загальнодержавна справа, на вирішення якої  в однаковій мірі  впливають і роботодавці, і колективи навчальних закладів системи профтехосвіти. Цей взаємозалежний тандем просто зобов’язаний вибудовувати партнерські стосунки, спрямовані на задоволення потреб ринку праці. І, звичайно, у кожної з цих сторін є свої зобов’язання, характерні напрямки роботи тощо. (додаток 2)

 Основними повноваженнями і напрямками діяльності Луцького центру ПТО із забезпечення вищезазначених завдань є:

-    залучення до педагогічної роботи висококваліфікованих фахівців, в т. ч. і спеціалістів виробництва, науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів;

-    створення належної навчально-матеріальної бази, яка б відповідала сучасним вимогам виробництва і сфери послуг;

-       забезпечення високого рівня комплексно-методичного забезпечення предметів і професій відповідно до вимог держстандартів профтехосвіти і врахування регіонального компоненту. 

 Щоб задовольнити потреби ринку праці регіону в кваліфікованих робітниках сфери побутового обслуговування населення, дирекція Луцького центру ПТО широко практикує зустрічі з роботодавцями -  круглі столи з наперед визначеної проблеми,  обмін досвідом, спільні наради з участю зацікавлених партнерів (державної служби зайнятості, департаменту розвитку підприємницької діяльності Луцької міської ради, санепідемстанції та  іншими роботодавцями).

 Всі ці заходи, як правило, находять своє відображення в засобах масової інформації, що сприяє створенню позитивного іміджу такої затребуваної галузі як сфера послуг, дають змогу оволодіти достовірною інформацією про рівень підготовки випускника закладу і визначити перспективні вимоги до нього, розкрити нагальні виробничі проблеми і вишукати спільні шляхи їх розв’язання.

 Хорошою традицією стало те, що завершуються такі заходи, як правило, значимим внеском (подарунком) роботодавців закладу. Наприклад: фотоапарат, цифрова рамка, принтер, фотоальбоми, плакати, перукарські інструменти та матеріали, професійне перукарське крісло - мийка і багато іншого, що   знайшло своє застосування у навчально – виробничому процесі.

 Найбільш тісною і дієвою є співпраця закладу з роботодавцями перукарського профілю, з якими зустрічі за круглим  столом відбуваються систематично і ефективно.  «Співпраця з соціальними партнерами  як запорука якісної підготовки робітничих кадрів», «Забезпечення комплексного підходу до організації і змісту професійно-практичної підготовки кадрів перукарського профілю»,  «Роль майстер – класів у професійному  навчанні учнів» - неповний  перелік  тем  круглих  столів,  які  відбувалися.      

 За сприяння стабільних партнерів закладу, до речі, його випускників, стилістів Академії перукарського мистецтва ESTEL Тетяною Стадницькою і Сергієм Карабєйніковим на базі навчально-виробничих майстерень Луцького центру ПТО систематично ( 2 рази в місяць) проводяться практичні семінари, майстер-класи для учнів і майстрів виробничого навчання перукарів з найбільш затребуваних, передових виробничих технологій. Саме за сприяння цих партнерів педагогічні працівники перукарського профілю  мають можливість удосконалювати  свою майстерність, беручи участь і у Всеукраїнських майстер-класах.

 Охоче поділились вищезазначені стилісти своїм досвідом співпраці із закладом з колегами із інших ПТНЗ України, які відвідали Луцький центр ПТО в рамках Всеукраїнської естафети з вивчення інноваційних технологій навчання, організовану в 2008 році Міністерство освіти і науки України. Високо оцінили співпрацю закладу з роботодавцями колеги з Рівненського професійного ліцею і Рівненьського професійного ліцею сфери побуту, Березнівського ВПУ, Херсонського ПТУ сфери послуг та ін.

 Дирекція Луцького центру ПТО постійно дбає про оновлення, модернізацію навчально-матеріальної бази відповідно до сучасних потреб виробництва і сфери побутового обслуговування населення, про виконання послуг і виготовлення корисної продукції в навчально-виробничих майстернях закладу з використанням нових матеріалів, інструменту, методів обробки, передових виробничих технологій.

 Успіх цього процесу обумовлюється і тим, що самі роботодавці безпосередньо цьому сприяють. Щороку долучаються до оновлення  обладнання майстерень, учнівських інструментів, засобів навчання. В окремих  випадках, за належну професійну підготовку молоді,  майстри виробничого навчання закладу отримують матеріальну винагороду (ВАТ ВТШП «Волинь», ПП «Октава» та інші).

 За свідченням роботодавців швейного профілю регіону рівень набутої учнями в нашому навчальному закладі професійної кваліфікації дозволяє використовувати їх під час проходження ними виробничої практики на робочих місцях, де встановлене сучасне, дороге обладнання.

 Педагогічний колектив навчального закладу розуміє, що має працювати на випередження і швидку адаптацію випускників у виробничу сферу. Саме тому, впроваджує в практику своєї роботи різноманітні прогресивні прикладні програми, інноваційні, інформаційно-комунікативні та інші сучасні технології навчання. Насамперед це стосується таких програм як «Cosmopolitan»,  «Adob Fotoshop», «Візаж» та інших. І особливий інтерес викликає у учнів-закрійників опанування такої затребуваної на ринку праці програми – системи автоматизованого проектування одягу  САПР ( прикладні  програми  «Конструктор»,  «Дизайн», «Розкладач»).

 Сприяє оптимізації навчально-виробничого процесу і широке застосування програмно-педагогічних засобів, створених силами педагогічних працівників закладу та оформлених в електронному варіанті (лабораторних практикумів з предметів конструювання одягу, спеціальне малювання; навчальних посібників - «Обладнання», «Перукарська справа», «Основи візажної справи»; методичних розробок уроків, навчальних фільмів тощо).

 Педагогічний колектив  закладу впроваджує  сучасні виробничі та педагогічні  технології в організацію і проведення професійного навчання. Це  дозволяє  підняти мотивацію учнів до навчання і забезпечувати   належний рейтинг закладу та  вибудовувати  стабільні, міцні партнерські стосунки з підприємствами-замовниками робітничих кадрів.

 Так, за ініціативи Луцького центру ПТО започатковано проведення  загальноміського свята під назвою   «Бурштинова осінь», яке  5 років поспіль відбувається справжнім фестивалем  робітничих професій  і  до участі в якому залучається все більша кількість учасників – навчальних закладів, роботодавців, соціальних партнерів.

 Девіз фестивалю: «Заяви про себе і свою професію». Організовані під час його проведення аукціони, виставки фоторобіт, швейних виробів, української вишиванки, ярмарки-продажу готової продукції, виготовленої силами учнів, демонстрації моделей одягу, зачісок, майстер-класи, номери художньої самодіяльності дають реальну можливість налагодити співпрацю з роботодавцями і водночас презентувати майбутніх робітників на ринку праці.

 За впровадження такої ідеї і активну співпрацю з Луцькою міською  радою  навчальному  закладові   неодноразово оголошувалася подяка від міського голови.

 Сприяє налагодженню дієвої співпраці Луцького центру ПТО і роботодавців державна служба зайнятості – постійний учасник всіх заходів, нарад, круглих столів тощо. З ініціативи обласного центру зайнятості на базі навчального закладу створено профорієнтаційний куточок «Навігатор ринку праці». Завдяки цьому, учнівська молодь, працівники, відвідувачі закладу мають можливість отримати достовірну інформацію про вакансії на ринку праці регіону з професій, за якими здійснюється підготовка в Луцькому центрі ПТО, юридичну консультацію, пораду і т. д.

 Крім того, щороку на території  навчального закладу державна служба зайнятості організовує за участю роботодавців «Ярмарки професій»,  які дають змогу випускникам закладу: ознайомитись з умовами роботи на конкретному підприємстві (режим роботи, оплата праці, соціальні гарантії, доїзд і т. д.); розмістити власне резюме; переглянути цікаві та корисні матеріали про працю;

пройти тестування для самовизначення та самостійного аналізу власних здібностей;

переглянути відеофільми та папки з описами професій; ознайомитись з паспортами навчальних закладів, підприємств, установ, організацій; особисто апробувати запропоновані профдіагностичні методики; вивчити можливість зміни професії або проходження професійного навчання з актуальних на ринку праці професій тощо.

 Важливим є те, що випускник закладу, беручи участь у  ярмарку  професій, отримує інформацію і про наявність підприємств, які мають можливість працевлаштувати його на перше робоче місце.

 Особлива  увага  звертається  на  співпрацю Луцького центру ПТО і роботодавців у забезпеченні стажування педагогічних працівників закладу. Адже, щоб впроваджувати  в навчальний процес передові виробничі технології,   необхідно, щоб сам майстер виробничого навчання, викладач предметів професійно теоретичної підготовки  опанував їх.

 Обґрунтування доцільності проходження педагогічним працівником стажування на конкретному підприємстві розглядається на засіданні методичної комісії відповідного профілю. Після цього з визначеним підприємством укладається угода  про  співпрацю. В методичному кабінеті закладу сформовано пакет нормативно-правових матеріалів, підібрані зразки звітів за результатами стажування  залежно від напрямку професійного навчання, складені відповідні графіки та заходи,  списки роботодавців, які можуть надати місця для проходження стажування тощо.

 З досвіду роботи видно, що випускники тих майстрів виробничого навчання, які систематично проходять стажування, охоче опановують сучасні, продуктивні процеси, швидше адаптуються у виробничу сферу і реалізовують свої здібності та знання, отримані в навчальному закладі.

 З метою забезпечення дієвої, стабільної і ефективної співпраці з роботодавцями, суб’єктами підприємницької діяльності сфери побутового обслуговування населення регіону, для яких готує робітничі кадри Луцький центр професійно – технічної освіти, налагодження з ними партнерських стосунків, які б сприяли покращенню якості надання навчальних послуг у грудні 2009 року в навчальному закладі було створено фахову раду галузевого спрямування. За   короткий час на її засіданнях  було вирішено багато  проблемних  питань,  зокрема, обговорено   шляхи підготовки кваліфікованих робітників відповідно до ДС ПТО, організації та проходження учнями виробничої практики, використання сучасних виробничих технологій та ін.

 З вищевикладеного випливає, що тільки об’єднавши зусилля роботодавців і навчального закладу можливо забезпечити ринок праці висококваліфікованими робітничими кадрами.  

 У вибудовуванні  партнерських стосунків рекомендуємо  враховувати наступні аспекти:

·     роботодавцям необхідно вкладати кошти в професійне навчання молоді (вдосконалення навчально-матеріальної бази, КМЗ, і інші потреби, які безпосередньо впливають на рівень підготовки робітничих кадрів);

·        спільно втілювати в життя різноманітні проекти, які б піднімали престиж професій; 

·   застосовувати моральне і матеріальне заохочення як майстра виробничого навчання закладу, так і наставників молоді на виробництві за високі результати роботи;

·     впроваджувати в професійне навчання учнів інноваційні технології, передовий педагогічний і виробничий досвід, які б працювали на випередження і сприяли швидкій адаптації випускників;

·   роботодавцям надавати робочі місця  для проходження виробничої практики, які б стимулювали випускника закладу для подальшої роботи;

·       надавати якісні, вичерпні консультативні послуги з вибору професії молоді і їх батькам;

·     активніше використовувати в своїй діяльності таку форму навчання як допрофесійну. (Саме з цією метою наш заклад налагодив співпрацю з цього напрямку з НВК ЗОШ І-ІІ-ІІІ ст. № 22 м. Луцька – технологічним ліцеєм);

·  дирекції, педагогічним працівникам закладу винаходити шляхи щодо забезпечення професійної мобільності, конкурентоспроможності випускника на ринку праці;

·      всі результати співпраці закладу з роботодавцями всебічно висвітлювати в засобах масової інформації, телерадіоефірі (особливо інформувати мешканців регіону про проведення спільних фестивалів професій, ярмарок, майстер-класів, практичних семінарів, виставок творчих робіт тощо);

·    з метою об’єднання зусиль всіх зацікавлених сторін забезпечувати дієву роботу на базі навчального закладу фахової ради  галузевого спрямування.



Додаток 1 Соціальне партнерство




Додаток 2 Основні напрямки співпраці



Завацька О.Є.

директор Луцького центру ПТО


Натисніть для прокрутки статті догори
Категорія: Мої статті | Додав: SSC89 (24.01.2012)
Переглядів: 2027 | Рейтинг: 5.0/1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Рекомендації
Для коректної роботи сайту, рекомендовано використовувати браузери: Google Chrome
Opera
Пошук по сайту

Луцький центр професійно-технічної освіти © 2018
Сайт створено у системі uCoz